Actueel - Junior redactie - Groep 6 - Prinsjesdag: ‘Hoedje op, hoedje af’

Prinsjesdag: ‘Hoedje op, hoedje af’

21 september 2021

Prinsjesdag: ‘Hoedje op, hoedje af’

Dinsdag 21 september, de derde dinsdag van deze maand, is het Prinsjesdag. Op deze dag zijn de leerlingen van groep 6 van de Hannie Schaftschool op bezoek geweest bij de deelnemers van De Locomotief. Met een quiz testten jong en oud samen hun kennis over Prinsjesdag.

De Locomotief is een activiteit van Pluspunt waarbij een groepje Zandvoortse senioren iedere dinsdagochtend bij elkaar komen. De kinderen en deelnemers hadden die dag een hoedje meegenomen om de quiz ‘Hoedje op, hoedje af’ te spelen, een variant op ‘Petje op, petje af’.

Twee schooljuffen stelden om de beurt een vraag over Prinsjesdag. Door het hoedje op of af te doen konden de kinderen en de senioren laten zien welk antwoord ze dachten dat goed was. Natuurlijk mochten de kinderen en de senioren met elkaar overleggen! Zo werd er bijvoorbeeld overlegd of Prinsjesdag van oorsprong zo heet om de verjaardag van de prinsjes te vieren of omdat de prinsjes even naar het publiek kwamen zwaaien. Ook werd er gesproken over de gouden en de glazen koets, wie nu de troonrede voorleest en waar de koning en koningin (normaal gesproken) op het balkon verschijnen.

Het was een leerzame maar vooral ook gezellige ochtend.

• Prinsjesdag-voor-leerlingen-groep-6